16 November 2014

Триумф за Крисия, Хасан и Ибрахим на детската Евровизия - bTV

Триумф за Крисия, Хасан и Ибрахим на детската Евровизия - bTV
Успех за Крисия, Хасан и Ибрахим, вижте реакциите им! - bTV

КОМЕНТАР:

Прегледах може би повечето от репортажите на БНТ и бТВ и тези на бТВ ми допаднаха много повече. По-искрени и реалистични са, по-малко лъжат, ако въобще, представят нещата от гледната точка на интервюираните и въвлечените в събитието пряко и много правдиво. Петя Дикова е наистина добра: например един от акцентите - този върху детските номера -, в репоражите и интервютата много ми хареса и допренесе за впечатлението за правдивост. Даже не си спомням дали видях някъде в репортажите им за "безгрешното" изпълнение, но ако съм го видяла, то е било еднократно споменаване, без да е акцентувано. Т.е. имаше повече правдивост.

Но не пиша това с цел да противопоставя ТВ-те, а защото продължават да ме дразят напудрените и нереалистични репортажи, направо дезинформиращи, на БНТ. Защото са платени най-вече от данъкоплатците ли си позволяват такива неща? И другата ТВ зависи от политиците и съвсем не е безпристрастна и обективна, както знаем. И все пак.

Иначе си мислех, че въпреки неперфектното изпълнение, песента успя да се хареса и да трогне, т.е. наистина прекрасно представяне и добро впечатление. Макар че няма да е една от песните, които ще могат да бъдат пускани в бъдеще със записа на живо от концерта и ще звучи добре. Талантът на децата и особено Крисия се вижда и трогва въпреки грешките и това е най-важно. Всъщност и италианската песен не бе перфектна, докато някои от другите, които бяха по-добре изпълнени технически, не въздействаха емоционално в такава степен, мисля. Не че съм сигурна и знам защо италианската песен е била първа: може би поради идеята за първата любов, имиджа на страната, момчето-участник, почти единствено освен нашите (които обаче бяха само инструменталисти), дори не изключвам подмолни неща, т.е. политически манипулации и схеми.

Но да се върна на темата за Крисия и ХиИ. Най-силно е било впечатлението върху близките ни културно и географски. Няма лошо, дори напротив - не бива и не може да се търси универсалност на посланието и в края на краищата всяко едно добро представяне от съседството и близките ни култури допринася за промоцията и утвърждаване мястото на тази регионална култура в света.  

Още едни скоби в контекста на горното. Екипът около Слави Трифонов (който не следя отдавна, но говоря по предишни откъслечни впечатления) е доста близо до екс-юго стила в музиката и пеенето. Още една причина песента да се хареса точно в тези държави?

За самата песен, която при първо чуване и виждае на видеото ми се стори не особено подходяща и добра, всъщност на концерта и в сравнение с другите си звучеше съвсем добре. Мислех си първоначално, че можеше да е нещо по-близо до децата, обаче наистина не знам какво харесват децата и кое пеене е естествено за тях. Зависи и от възрастта, и от много други неща - понякога съм изненадана и от песенните предпочитания на моите ученици в езиковата школа.

Но всъщност защо изписах всичко дотук? Като целта ми да започна да пиша беше свързана с причината, или по-скоро една от причините, която доведе до това отлично представяне или "триумф", както го наричат. Т.е. до харесването от публиката, за което гласуването, отредило второ място, изглежда е показател. Без да изключвам съвсем и някакви подмолни неща, за които не ми се мисли вече... След Евровизия 2014 ми е трудно да изключа каквото и да било. Дали пък тук не станахме свидетели на това как такива неща могат все пак да бъдат преодолени?

Но на въпроса: какво имаше този път, което отсъстваше при предишните? Дали това не е споделената отговорност? Преди организаторите от ТВ внушаваха, че те са организаторите на участието, но музикалното изпълнение и представяне е едва ли не само отговорност на изпълнителите. Твърде голяма отговорност, която съвсем не изглеждаше да ги освобождава от необходимостта да поемат на плещите си и част на отговорностите на ТВта и по немузикалната част. Този път имаше музикален продуцент/и, който разбира от музика и от организиране и участие в певчески конкурси. И носеше/ха солидарно отговорността с изпълнителите. Тук става дума за деца и ДЕвровизия, разбира се, но техните семейства и педагози вероятно също усещаха тази тежест. На музикалните мениджъри или не знам как се наричат точно очевидно им беше трудно: те заложиха името си, професионалния си престиж и авторитет. За това се иска смелост, професионализъм и достойноство. Готовност и умение за поемане на риск. От страна на директо въвлечените и вземащите решения. Да стоят на мястото си и да носят отговорност като професионалист и личност. Грешките са неизбежни, перфекционизмът е нереалистичен, успехът не е гарантиран провал не е изключен, но това е начина.

Пак в скоби казано, точно преди малко прочетох една статия за преподаването на английски като "позволяване" повече от "контрол" и как не можем да имаме активни учещи, ако не сме активни учители. Горе долу и тук е така. Не може да се иска от певците да бъдат успешни, ако мениджърите, които изискват, не са успешни в своята си работа. 

Но нещо ме учудва и смущава в репортажите: защо няма инфо за кого е гласувала БГ публика? Аз пропуснах това в директното излъчване... Тези точки и съревнования ме изморяват, особено когато са акцентирани чак толкова. Но би ми било интересно да знам. Особео след като видях, че ТВ-те се интересуват кой как е гласувал за нас. Това ми прилича на доста потребителско, консуматорско и следователно незряло отношение: освен кой колко ни дава, интересно е и ние какво даваме на кого. Показател за провенционализъм. Или пък ТВ-те не вярват, че вършат добре това с гласуването и оценяването в БГ и затова гледат да го изтикат встрани от вниманието? Би било интересно наистина в Евровизия да обявяват броя на гласувалите или процент, съотношение . И 20 гласа да са от страна, а те със сигурност са повече, пак е интересно да се знае.



No comments:

Post a Comment