15 May 2011

БЪЛГАРИЯ СЛЕД ЕВРОВИЗИЯ 2011


Според мен бяхме представени добре: с прилична песен, на български език, от много талантлива, харизматична и интересна певица, която може да пее отлично на живо. Поли Генова и чаровните момичета и момчета от групата й бяха реклама за страната ни сами по себе си.

Предполагам, че демонстрираното в много случаи от българската представителка англофилство не е изиграло особена роля за крайното впечатление. Тя неколкократно правеше реклама на Великобритания, британското и британските представители - едва ли не повече, отколкото на собствената си страна и себе си, което ми изглеждаше като вманиачаване.

В скоби казано, също така не е етично от страна на български представител да препоръчва гласуване за някого от своите конкуренти, както Поли Генова направи за британската група "Блу" в едно видеоинтервю, допринасяйки с това и други свои изказвания за 12-те точки от България на финала на Евросонг. Това би могло да породи и съмнения за реклама заради някаква лична изгода.

За съжаление, големият потенциал на песента не само не бе разкрит чрез сценичното й поставяне в Дюселдорф, но обратното - имаше голямо отстъпление от българския концерт за избор на песен и особено от "Евровизия в концерт" - Амстердам. Допускам, че гласовете предимно от Западна Европа, които песента получи, се дължат на двата последни видеоклипа и предварителното внимание в западноевропейските страни към фестивала, а не толкова на представянeто на песента на втория полуфинал на 12 май. Възможно е, от друга страна, естетическите решения от източната част на континента да изглеждат странни така или иначе за западноевропейците, така че те да не са обърнали особено внимание и на тази сценична постановка.

За мен основният извод за следващата година е следния: ако БНТ реши да продължи да участва, респективно ако не се откаже (натам може би ни води "вълната на недоволство" от оставането на Поли Генова в полуфинала), можем да разчитаме на наистина успешно представяне само ако се ангажират и други организации, неправителствени или частни, и то много отрано. Не знам какъв комерсиален интерес може да намерят за себе си други организации да участват, но вероятно биха могли, например печалба от реклама за БГ туризма и бизнеса. Организации от фенове-доброволци могат да свършат полезна работа, но такъв тип дейност в България не е особено застъпен засега.

Държавните институции според мен могат да си свършат работата само чрез БНТ. И точно така свършената работа трябва да е техния PR, без да търсят някаква друга директна изгода за себе си. Но наистина се съмнявам, че това хубаво нещо ще ни се случи.

В най-добрия случай БНТ като организатор също ще си поеме изцяло отговорността и ще се ангажира като национална телевизия, в която работят професионалисти.


Три изпълнения на песента "На инат":

No comments:

Post a Comment